lördag 3 november 2007

jag kommer att tacka honom sen

det är: smutisga trosor
och tuggtobak, tomma whiskeyflaskor och
en hotellhora. här är det inte
klimatförändringarna vi oroar oss för.
det är bristen på kvinnor
och brutal kärlek.
vi har bara varandra här och hålorna
och gångarna kan till och med
se kalla ut, höras från långa
vägar, tryckas mot, fångas
in och kräkas upp.
piss och skit i hörnen, här inne
får man inte vara tight i röven,
det är som i ett fängelse,
man råkar bara illa ut.
plockar man kantareller med
familjen när man är hemma
får man inte säga det här.
jag har suttit inne några gånger
och jag vet hur saker och ting fungerar.
jag vet hur ett fängelse fungerar mer
än friheten.
frihet är bara skitsnack.
bara en massa neonljus och
lyckliga barn, hororna är
till och med vackra, sätter på poliser och
hoppar hopprep på gatorna.
här inne är det skillnad.
man blir lurad, man blir flådd som en
kossa. lillskiten sa till mej att det
är dax för mej att kliva ner från min
tron och gjör jag inte det frivilligt
kommer han banka skiten ur min gubbröv.
jag förstår att han menar allvar.
men jag tänker inte stiga ner utan att ge honom en värdig match.
vi har tre dagar kvar innan vi kliver i land, jag tror vi
hamnar nånstans i tyskland, då ska jag köpa mej
några flaskor av det finaste sen ska vi rigga upp en
ring och bjuda in vernda jävla sjörövare i hamnen.
inga regler eller domare, sånt förekommer bara
ute i friheten.
jag tror att lillskiten kan vinna över mej, han är
ung och har bra kraft i armarna, listig är han säkert också,
han kommer vinna med sin lurighet.
men jag har varit med
länge, jag är det gamla goda, det hederliga,
och det vinner alltid i slutändad.
om inte så får jag leta upp en lian och svinga mej i,
njuta av djungeln, hitta nya områden, pinka på
nån planta, känna dom nya dofterna och
bara ta det lugnt. det är ett slitsamt jobb
att vara boss, jag skulle må bra av att slippa det.
nu kommer nya generationen och tar över istället,
blir gråhåriga på en månad och får grova rövhår,
stackars fanskap!

Inga kommentarer: